Δράση φιλαναγνωσίας της Β Λυκείου – 2023
Οι μαθητές και οι μαθήτριες της Β Λυκείου του Γενικού Λυκείου Αργαλαστής, στο πλαίσιο του μαθήματος της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας και υπό την επίβλεψη της φιλολόγου τους, Ασημένιας Σαράφη, διάβασαν κατά τη διάρκεια του σχολικού έτους 2022-2023 το μυθιστόρημα του Μ. Καραγάτση, Η Μεγάλη Χίμαιρα.
Η αποσπασματικότητα των ανθολογούμενων κειμένων του εγχειριδίου της Νεοελληνικής Λογοτεχνίας καθιστά την ανάγκη για την ανάγνωση ολοκληρωμένων κειμένων επιβεβλημένη.
Η Μεγάλη Χίμαιρα, εξάλλου, αποτελεί ένα μυθιστόρημα – σταθμό στην ιστορία της νεοελληνικής λογοτεχνίας, καθώς χαρακτηρίζεται από τις εξαιρετικές περιγραφές, τους ζωντανούς διαλόγους και τη διεισδυτικότατη ματιά του συγγραφέα στον ψυχισμό των ηρώων και των ηρωίδων του.
Μία φορά τον μήνα, οι μαθητές/μαθήτριες αναλάμβαναν να παρουσιάζουν κάποια κεφάλαια του βιβλίου, οπότε και η ανάγνωσή του ολοκληρώθηκε λίγο πριν από τη λήξη της χρονιάς. Στις παρουσιάσεις αυτές συζητήθηκαν ζητήματα πλοκής, οι προκριθείσες αφηγηματικές επιλογές, στοιχεία της γλώσσας, ζητήματα της κοινωνίας της εποχής, η διάσταση μεταξύ Ανατολής και Δύσης, καθώς και οι ιδιαίτεροι χαρακτήρες των ηρώων.
Πριν από το Πάσχα, ζητήθηκε από τους μαθητές να επιλέξουν την εργασία που θα εκπονήσουν με αφορμή το μυθιστόρημα. Έπρεπε να επιλέξουν έναν από τους δύο παρακάτω ρόλους: είτε του αναγνώστη – κριτικού, είτε του αναγνώστη – δημιουργού.
Σε περίπτωση που επέλεγαν τον ρόλο του αναγνώστη – κριτικού μπορούσαν να γράψουν:
– Τη συνοπτική παρουσίαση της υπόθεσης του βιβλίου, καθώς και των βασικών ηρώων του έργου (350 – 400 λέξεις).
– Μία βιβλιοκριτική, η οποία πρόκειται να δημοσιευτεί σε κάποιο λογοτεχνικό περιοδικό, όπου θα αξιολογείται το μυθιστόρημα.
Στην περίπτωση που επέλεγαν τον ρόλο του αναγνώστη – δημιουργού μπορούσαν:
– να γράψουν ένα επιπλέον κεφάλαιο στο μυθιστόρημα, φωτίζοντας τους χαρακτήρες των ηρώων και επινοώντας νέα στοιχεία πλοκής.
– Να συντάξουν μία επιστολή προς κάποιον ήρωα του βιβλίου.
– Να συντάξουν μία επιστολή προς τον/την συγγραφέα του βιβλίου, εκφράζοντας τις εντυπώσεις και τις σκέψεις που τους προκάλεσε η ανάγνωσή του.
– Να δώσουν μία άλλη έκβαση στο μυθιστόρημα.
– Να μετασχηματίσουν κάποιο επεισόδιο ή κεφάλαιο του μυθιστορήματος σε θεατρικό κείμενο.
– Να πάρουν μία φανταστική συνέντευξη είτε από τους ήρωες, είτε από τον/την συγγραφέα του μυθιστορήματος.
– Να δημιουργήσουν ένα άλλο εξώφυλλο για το μυθιστόρημα ή και μία σειρά από εικόνες, προκειμένου να εικονογραφήσουν κάποιες σκηνές του.
– Να φτιάξουν ένα κολάζ εμπνευσμένο από το μυθιστόρημα.
Οι εργασίες των μαθητών/-τριών υπήρξαν πρωτότυπες και δημιουργικές!