Πρόγραμμα Erasmus+

Erasmus+ (Who is knocking at my door)

Για τα σχολικά έτη 2014-16 το σχολείο μας συμμετέχει σε ευρωπαϊκό πρόγραμμα Erasmus+ με θέμα τη μετανάστευση στην Ευρώπη. Η ομάδα εργασίας του προγράμματος απαρτίζεται από μαθητές και καθηγητές από την Ελλάδα, την Ιταλία, την Ισπανία, τη Γαλλία, την Τουρκία, το Βέλγιο, τη Σουηδία και τη Γερμανία. Βασικός μας στόχος ήταν να τονίσουμε την πολιτιστική ποικιλομορφία σε όλη την Ευρώπη, να προωθήσουμε το σεβασμό στη διαφορετικότητα και την αποδοχή των «άλλων» και να δείξουμε ότι η αποδοχή και η ανοχή απέναντι σε άλλους πολιτισμούς θα οδηγήσει σε μια καλύτερη Ευρώπη και ακόμη και ένα καλύτερο κόσμο. Κάθε σχολείο συμμετείχε σε 5 συναντήσεις και 5 διεθνικές συναντήσεις. Επίσης διοργάνωσε μια συνάντηση στο χώρο του και φιλοξένησε τις ομάδες από τις άλλες χώρες. Το σχολείο μας φιλοξένησε τον Οκτώβριο τις ομάδες από 6 χώρες. Μετά τις προγραμματισμένες συναντήσεις πραγματοποιήθηκε ένα επιπλέον transnational meeting στο Παρίσι για την αξιολόγηση των δράσεων και τον προγραμματισμό για τη διάχυση των αποτελεσμάτων.

Το θέμα κατά τη διάρκεια του σχεδίου μελετήθηκε από διαφορετικές πλευρές, όπως τη μετανάστευση, την πολιτισμική ποικιλομορφία, τα στερεότυπα και τις προκαταλήψεις, το ρατσισμό σε πολλές μορφές του, το σεβασμό και την προσωπική συνείδηση, τη γλώσσα και τις παραδόσεις, τη διατήρηση της πολιτισμικής κληρονομιάς, τα δικαιώματα του ανθρώπου και ειδικότερα των παιδιών, τη σύνδεση του παρελθόντος με το μέλλον.

Τα παραπάνω θέματα μελετήθηκαν με διαφορετικούς τρόπους: παρουσιάσεις, εκπαιδευτικά βίντεο, σεμινάρια, συζητήσεις, έρευνα με ερωτηματολόγια, μελέτες περίπτωσης, ομιλίες τρίτων, με παιχνίδια, workshop, εκπαιδευτικές εκδρομές και επισκέψεις σε μουσεία και μνημεία, επαφή με τη μουσική, τα τραγούδια και τους χορούς των χωρών, κα.

Οι μαθητές προετοίμαζαν το υλικό που χρειαζόταν πριν από κάθε συνάντηση (όπως παρουσιάσεις, εκθέσεις, αφίσες, βίντεο, συνεντεύξεις, ερωτηματολόγια) με τη βοήθεια ομάδας καθηγητών. Σε κάθε συνάντηση το κεντρικό θέμα ήταν διαφορετικό, αλλά αφορούσε κάτι από όσα αναφέρθηκαν παραπάνω. Το υλικό παρουσιάζονταν σε κάθε συνάντηση. Το υλικό που αφορούσε τη συνάντηση στην Αγγλία διαμοιράστηκε ως επιπλέον εργασία στις διάφορες συναντήσεις. Ακολουθούσε συζήτηση πάνω στα θέματα των βίντεο, παρουσιάσεων, κα με μαθητές και καθηγητές. Παιχνίδια και δραστηριότητες πραγματοποιήθηκαν, αλλά και δραστηριότητες εκμάθησης χορών και τραγουδιών κάθε χώρας. Επιπλέον, οι μαθητές συμπλήρωναν κάθε φορά και ένα βιβλίο εντυπώσεων.

Το ζήτημα της μετανάστευσης είναι πολύ έντονο στη χώρα μας. Το σχολείο μας έχει και μαθητές με καταγωγή από άλλες χώρες, που ζουν στην περιοχή του Νοτίου Πηλίου τα τελευταία έτη και έχουν ενσωματωθεί εδώ και χρόνια στην τοπική κοινωνία. Είναι ένα καλό παράδειγμα κοινωνικής συνοχής και αρμονικής συμβίωσης και διαφορετικών λαών σε ένα τόπο, χωρίς προβλήματα και με καλές σχέσεις επικοινωνίας. Παράλληλα, διατηρούν τις παραδόσεις τους και την πολιτισμική τους κληρονομιά. Βιώνοντας, επομένως, την κατάσταση από κοντά και βλέποντας πώς λειτουργεί αυτό το μοντέλο σε μια μικρή κοινωνία, μαθαίνει κανείς καλύτερα ότι πρέπει να σέβεται την παρουσία διαφορετικών πολιτισμών σε ένα τόπο. Συνεισφέρει, λοιπόν, το σχολείο μας και ως παράδειγμα στους στόχους του σχεδίου, αλλά συγχρόνως και πρακτικά, μια και οι συνεντεύξεις και τα ερωτηματολόγια έγιναν σε ένα αντιπροσωπευτικό δείγμα πληθυσμού (κάτοικοι με καταγωγή από Ελλάδα και από άλλες χώρες).

Συμπερασματικά, η παρουσία του σχολείου μας σε κάθε συνάντηση αλλά και η διοργάνωση της συνάντησης στην Ελλάδα πρόσφερε ενεργά και άμεσα αποτελέσματα στο σχέδιο δράσης συνολικά. Αλλά και το πρόγραμμα είναι θετικά αποτελέσματα και για τους μαθητές και για την τοπική κοινωνία. Για τη διεξαγωγή του έργου οι μαθητές συνεργάστηκαν, συζήτησαν, διαφώνησαν, πήραν πρωτοβουλίες και τελικά είχαν ενεργή εμπλοκή σε κάτι που οι ίδιοι αποφάσισαν να συμμετέχουν και ήταν δική τους δημιουργία. Εκπαιδεύτηκαν στο να συνδιαλέγονται, να υποστηρίζουν την άποψή τους, να δέχονται και να σέβονται διαφορετικές απόψεις. Αλλά και όλο το σχολείο και η τοπική κοινωνία συμμετείχαν σ’ όλες τις δραστηριότητες του έργου.

Μπορείτε να επισκεφθείτε το blog του προγράμματος στον ακόλουθο σύνδεσμο: https://whoisknockingatmydoor.wordpress.com/